mandag 11. februar 2008

Fag er fag


Fag er fag og fag kan være vanskelig. Noen fag er lette, mens andre fag er vanskelige. Det er delte meninger om fag. I media er det ofte diskusjoner om norske skoler, om hvordan de er, sammenlignet med andre land.
Noen fag er vanskeligere enn andre, som for eksempel Matte kan være veldig vanskelig for noen. Men for meg er det de skriftlige fagene, Norsk, spesielt Nynorsk og Engelsk.

Norsk og Engelsk
Norsk og Engelsk kan være svært vanskelige fag. Mange ser på fagene som lette fordi de kanskje mesterer det lett og det er ikke så mye teori og vanskelig tenking og tekninkker som i Matte og Naturfag. Men for andre er dette vanskelig, som jeg som er dysletiker liker verken Norsk eller Engelsk svært godt. Jeg liker fag som er litt mer tekniske og som ikke har så mye skriving og gramatikk. Men det værste med fagene er nok Nynorsk som ligger under Norsk faget. Jeg sliter veldig med dette! Jeg har nok med å prøve å meste Norsk, og når da de forventer at vi skal kunne Nynorsk blir det enda værre for meg og andre med dysleksi. Jeg er imot nynorsk, ikke bare fordi jeg har dysleksi, men jeg tenker at det er helt teit og meningsløst for oss å kunne Nynorsk.
I staten er det jo pliktig å skrive Nynorsk på hjemmesider osv. Men det er veldig mange som aldri har fått bruk for Nynorsk! Så jeg stemmer for at det skal bli et valg fag, men det er det ikke jeg som bestemmer. Lærerene kan også hjelpe oss litt mer med å fortelle oss akkurat hva vi gjør galt og hvordan vi kan forbedre oss på best mulig måte. Jeg syntes det er ganske dårlig oppfølging i enkelte fag, som for eksempel Norsk og Engelsk. Jeg syntes lærerene kunne hjulpet oss med forbedring sånn at det er mulig for oss å forbedre oss. Jeg syntes ikke at jeg gjør noe fremgang selv om jeg prøver og prøver.
Diskusjonen om vi skal ha Nynorsk eller ikke er veldig blandet med meninger. Mange vil ha Nynorsken som den er, mens mange vil ha den vekk. Men vi får bare vente å se så får vi prøve å gjøre så godt vi kan, mens vi går på skolen. Men lærerene kan fortsatt bli flinkere med oppfølging!

1 kommentar:

Rune sa...

Lars!
Dette var en god start! Fint at du legger inn bilder , lenker etc. og viser at du kan bruke mediet. Innlegget om skole er godt, men jeg savner kanskje litt refleksjon på hva du selv kan gjøre. Hva med å bruke studietiden på norsk og engelsk? Jeg er tilgjengelig og kan gi deg tips/hjelpe deg. Når det gjelder oppfølging i norsk/engelsk så kan jeg ta selvkritikk. Rettebyrdene av 60 elever har vært for store, men dere vil få mer fyldige tilbakemelding på de oppgavene dere har inne nå. Likevel vil jeg oppfordre deg til å bruke srudietiden fremover på språkfagene.

Dette var en lovende start!
MVH,Rune